Ενημερωτικά, γράφω τί συμβαίνει αυτήν την στιγμή στην πράξη.
Αφενός, τα αφεντικά των εταιρειών είναι σε ανοιχτή γραμμή με την Boeing. Kάθε εξέλιξη, παράγει ένα καινούριο deal. Άρα έχουμε 2-3 διαφορετικά deal κάθε μήνα.
Αρχικά η υπόθεση "καθυστέρηση" βόλεψε τις περισσότερες αν όχι όλες τις εταιρείες. Τουλάχιστον 3 εταιρείες, αν το αρχικό χρονοδιάγραμμα είχε τηρηθεί, θα είχαν το 787 παροπλισμένο από την πρώτη μέρα λόγο κρίσης.
Η καθυστερησεις μείωσαν τα fleet introduction costs* για το τρέχων και για το προηγούμενο έτος, ώστε να μην υπάρχουν τα έξοδα αυτά στον ισολογισμό των τριμήνων και του 2008, οι οποίοι ήταν οριακά ή πολύ "κόκκινοι".
Από την άλλη με την ανακοίνωση της δεύτερης καθυστέρησης, άρχισαν οι ....προσφορές στύλ μάντρας αυτοκινήτων. Από αυτές που ξέρω εγώ (σίγουρα υπάρχουν περισσότερες), ενδεικτικά αναφέρω deals:
Διετής δωρεάν παροχή ανταλλακτικών 787. Δωρεάν αναβάθμιση των Boeing που έχει ήδη η εταιρεία (ελαφρότερα καθίσματα, galleys, overhead ντουλάπια, αναβαθμισμένα FMS κ.α. πολλά). Εκπτώσεις στα οπσιόν αγοράς.
Όταν οι καθυστερήσεις φούντωσαν παραπάνω, και άρχισαν και οι πρώτες ακυρώσεις, τα deal γίνανε πιό κραυγαλέα.
Αυτήν την στιγμή που μιλάμε, τα πράγματα γυρίσανε λίγο μπούμεραγκ για τις εταιρείες, που τόσο καιρό ....γελάνε. Έρχεται η Boeing και λέει στην Χ Airlines. Κύριοι, αρχικά θα παίρνατε άρχίζοντας τον χειμώνα του 2012 (μιάς που δεν είσασταν και μπροστά μπροστά στην ουρά), τα αεροσκάφη Νο87, 101, 128 και 164 από την γραμμή. Με 4 μήνες διαφορά το ένα από το άλλο. Γνωρίζουμε την επιθυμία σας τότε να πάρετε 787 το συντομότεορ. Λόγω ακυρώσεων τώρα, και αναγνωρίζοντας την πίστη σας στο πρόγραμμα

θα πάρετε τα Νο23, 30, 38 και 39, . Η αρχική συμφωνία ήταν ότι θα παίρνατε το τελευταίο 16 μήνες μετά το πρώτο. Τώρα θα τα πάρετε και τα 4 σε 6 μήνες. Τέζα ο καμπούρης! Τϊ να τα κάνει τα 4 κομμάτια σε 6 μήνες η Χ Airlines με τα κεσάτια που υπάρχουν. Tα παιδιά στο εμπορικό τμήμα τα ρώτησε κανείς??? Η εταιρεία από εκέι που κλαιγότανε για την ζημία με ανοιχτή την παλάμη, αρχίζει απ'έξω απ'έξω να ζητάει παραδόσεις πιό αραιές.
Βέβαια το αεροπλάνο δεν έχει πετάξει ακόμα και όλα αυτά είναι στον αέρα. Όταν λοιπόν ανακοινωθεί και νέα καθυστέρηση, τα "δωράκια" και τα deals θα αλλάξουν μορφή και δεν θα πονάνε τόσο πολύ. Θα γίνουν απλά δεκτές οι εκκλήσεις (και είναι πάρα πολλές αυτόν τον μήνα), για αραίωμα των παραδόσεων ! Με άλλα λόγια, η Boeing έχει αρχίσει να κερνάει τσάμπα.
*fleet introduction costs
Όταν μία εταιρεία βάζει ένα καινούριο τύπο στον στόλο της, τα κόστη είναι τεράστια. Πολύ περισσότερο όταν ο τύπος είναι στην πράξη άγνωστος και δεν υπάρχει πεπατημένη. Μόνο και μόνο η ανάγκη να βγούν από τις πτήσεις οι πιλότοι που θα εκπαιδευτούν στον νέο τύπο και το timing, έίναι τεράστιο αγκάθι, μιάς και οι υπάρχοντες τύποι μένουν "κοντοί" από πληρώματα. Οι εταιρείες φυσικά επιθυμούν να γίνονται αυτές οι δουλειές σε low season. Όταν όμως η κατασκευάστρια παίζει τα παιχνίδια που ανέφερα, τα πράγματα γίνονται πολύ πιό δύσκολα. Το ίδιο συμβαίνει και με τους μηχανκούς και με την υποδομή του νέου στόλου (τεχνική και και γραφειοκρατική).