Να προσθέσω και τη δική μου άποψη στα παραπάνω:
1) Είναι αλήθεια ότι για να τραβήξει κάποιος μια "δυνατή" φωτογραφία δεν χρειάζεται απαραίτητα να έχει την super-duper φωτ. μηχανή. Μερικές φωτογραφίες στιγμιότυπου (και αεροπορικού) είναι ένας συνδυασμός παραγόντων που δεν περιλαμβάνουν -κατ' ανάγκη- άρτιο εξοπλισμό. Συνήθως το έμφυτο ταλέντο του φωτογράφου, το λάθος καμιά φορά που εξελίσσεται υπέρ της φωτογραφίας, ή το μέρος και η ώρα, αποδεικνύονται σημαντικότεροι παράγοντες.
2) Είναι επίσης γεγονός ότι για να έχεις πληθώρα άρτιων τεχνικά φωτογραφιών χρειάζεσαι πρώτα απ'όλα γνώσεις -έστω και βασικές- φωτογραφίας (τις οποίες να χρησιμοποιείς) και καλό εξοπλισμό (βλέπε D-SLR/SLR). Με όλες τις άλλες μηχανές συνήθως "παλεύεις", ακόμα και αν είσαι έμπειρος φωτογράφος, για να πάρεις ένα σωστό αποτέλεσμα. Υπάρχουν ωστόσο αρκετοί, που παρόλη αυτή την "πάλη" δημιουργούν ένα καθόλου ευκαταφρόνητο αρχείο...
3) Plane spotting δεν σημαίνει απαραίτητα και φωτογραφική καταγραφή του θέματος, παρότι κι εγώ τείνω προς αυτή. Που και που βέβαια, καταφέρνω να κατεβάσω τη μηχανή από το μάτι και να απολαύσω τη στιγμή, όπως λόγου χάρη προ μηνός που προτίμησα να πάρω στην αγκαλιά τον τρίχρονο γυιό μου και τη σύζυγο και να απολαύσουμε διέλευση μπροστά από το φεγγάρι -παρότι θα μπορούσα να τη φωτογραφίσω. Ήταν σημαντικότερο για μένα τη δεδομένη στιγμή, να δουν και οι δικοί μου άνθρωποι αυτό που τόσα χρόνια πάλευα να φωτογραφίσω απ΄την ταράτσα του σπιτιού.
4) Σε ότι αφορά το καλλιτεχνικό μέρος, εξαρτάται από το πως ορίζεται αυτό. Οι δικές μου φωτογραφίες π.χ. δεν είναι καλλιτεχνικές/υπερβατικές αλλά περιγραφικές με διαφοροποιημένη οπτική και -όσο μπορώ- καλύτερη τεχνική. Αυτό βέβαια ισχύει εφόσον τα πλαίσια μέσα στα οποία γίνεται η λήψη ορίζονται από εμένα και όχι από εξωγενείς παράγοντες. Σε κάποιες περιπτώσεις απλά καταγράφω στιγμιότυπα και τη μαγεία που μπορεί να δώσει το φως σε αυτά, όπως π.χ. εδώ:
http://www.airpics.net/photo/N272UP-McD ... es/20363/L ή εδώ:
http://www.airpics.net/photo/N573UP-Boe ... es/20197/L
Τα reg. έρχονται πάντα σε δεύτερη ή τελευταία προτεραιότητα, εκτός εάν πρόκειται λ.χ. για το C-GITS (το περίφημο Azores glider) όπου το καταγράφω για λόγους αρχείου.
Υπάρχουν ωστόσο κάποιοι οι οποίοι όντως μπερδεύουν την καλλιτεχνική φωτογραφία με την επεξεργασμένη περιγραφική. Ονόματα δε λέμε, οικογένειες δε θίγουμε!
5) Το να ζει κανείς από αυτό -όπως ο Sam Tsui του οποίου τ' όνομα αναφέρθηκε πιο πάνω, είναι απόλυτα θεμιτό. Συνδυάζει χαρά και εργασία και το δηλώνει ευθαρσώς, όπως και πολλοί άλλοι. Άλλωστε και τα websites τύπου airliners.net, λειτουργούν σαν "φωτοθήκες" πολλών επαγγγελματιών φωτογράφων, μέσα από τα οποία ο καθένας απ' αυτούς δείχνει και πουλά τη δουλειά του. Σαφώς όμως υπάρχουν και πολλοί aviation enthousiasts που "ανεβάζουν" σε αυτά, τις άρτιες τεχνικά φωτογραφίες τους. Με την ευκαιρία να πώ επίσης ότι όλα αυτά τα sites, κατά καιρούς παραβαίνουν τους κανόνες τους για λόγους υποκειμενικούς ή σπουδαιότητας. Κι αυτό όμως, είναι μέσα στο "παιχνίδι" και είτε το αποδέχεσαι είτε όχι. Επιπρόσθετα, σημαντικό ρόλο παίζει και η μετέπειτα επεξεργασία της φωτογραφίας καθώς αυτή μπορεί να καταστρέψει ή να αναδείξει μία λήψη, ενώ ο επίδοξος uploader πρέπει να αντιμετωπίσει και το "δαίμονα του resizing".
Να κάνω και μια μικρή παρένθεση και να πω ότι αυτό που κάνει ο εν λόγω φωτογράφος δεν είναι και πολύ εύκολο -αν κρίνω από τη μικρή, δική μου εμπειρία πάνω από την έρημο της Mojave- καθώς τα "Τσεσνάκια" τείνουν να έχουν πολλές αναταράξεις σε ορισμένες περιπτώσεις και το να προσπαθείς να φωτογραφίσεις σωστά το 747 που απογειώνεται μερικές χιλιάδες πόδια από κάτω σου με τηλεφακό, μπορεί να γίνει πρόκληση...
Αυτά τα ολίγα προς το παρόν.
Ηλίας