OA crash NAMC YS-11 SX-BBQ CFU-ATH (1972)

  • Thread starter Thread starter gm747
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας
Re: OA crash το 1972

Προσωπική μου άποψη είναι ότι δεν πρέπει να συγκρίνουμε την εποχή που τα αεροσκάφη πετούσαν σαν πολιτικά, συντηρούμενα σύμφωνα με τους κανονισμούς για δημόσιες αερομεταφορές και την εποχή που πετούσαν σαν στρατιωτικά όπου ενδεχομένως το πρόγραμμα συντήρησής τους δεν ήταν το ίδιο λόγω κόστους.
Βέβαια σε καμμιά περίπτωση δεν μπορώ να ισχυριστώ ότι η συντήρηση στην Πολεμική Αεροπορία δεν είναι καλή, όμως υπακούει σε άλλους κανόνες. Προσωπικά πιστεύω ότι αυτό είχε επίδραση, μαζί βέβαια με τη φυσική γήρανση του υλικού και ενδεχομένως την έλλειψη ανταλλακτικών (τα YS-11 ήταν γιαπωνέζικα και σε ολόκληρη την Ευρώπη μόνον ο Ωνάσσης τα είχε αγοράσει).
 
Re: OA crash το 1972

Ευχαριστώ τον AGV γιά τις πληροφορίες σχετικά με την ΕΔΑΑΠ.Βρήκα πού είναι και στην πρώτη ευκαιρία θα πάω.
Τώρα,όσον αφορά το άρθρο γιά το περιστατικό τού 1986,παραθέτω λίγες ακόμη γραμμές για να ολοκληρωθεί:
-Αρμόδια πηγή τού υπουργείου Εθνικής Άμυνας χαρακτήρισε το περιστατικό ως "σοβαρότατο κίνδυνο" και υπογράμ-
μισε ότι τόσο το πλήρωμα (4 άτομα) όσο και οι επιβάτες (5 άτομα) κράτησαν την ψυχραιμία τους.Η ίδια πηγή τού
υπουργείου διευκρίνισε ότι το αεροσκάφος είχε ελεγχθεί "κατά τους κανονισμούς" πριν την απογείωση και τόνισε
ότι η βλάβη παρουσιάστηκε στον αέρα.Υπογράμμισε επίσης ότι τόσο ο κυβερνήτης όσο και ο συγκυβερνήτης είναι
πολύ έμπειροι.
Με την ευκαιρία αυτή θέλω να ανανεώσω μία παράκληση πού έγραψα στις 9 Μαρτίου:
Είμαι σίγουρος ότι γύρω στα τέλη Ιανουαρίου είχα διαβάσει σε αυτή τη στήλη μία καταχώρηση στην οποία γινόταν
αναφορά στο αεροπλάνο της Βούλας.Εκείνος πού την έγραψε ισχυριζόταν ότι είχε ακούσει από τη μητέρα του πώς
καθώς το αεροπλάνο περνούσε από την περιοχή,ακουγόταν ένας τόσο ασυνήθιστος ήχος από τούς κινητήρες του,
πού ήταν φανερό ότι είχε πρόβλημα.Δε μπορεί να ήταν γραμμένο αλλού.Υπάρχει τρόπος να βρεθεί αυτό το μήνυμα
ίσως μέσω ενός recycle bin?Μπορεί να βοηθήσει ένας συντονιστής; Το θυμάται κανένας άλλος; Ευχαριστώ.
 
Re: OA crash το 1972

Βρήκα και δύο άλλες σελίδες: Μία από τα ΝΕΑ (29-10-1991)με δραματικές αφηγήσεις τριών από τους διασωθέντες
(το αεροπλάνο,λέει,έκανε 3 με 4 τραντάγματα μέχρι να σταθεροποιηθεί.Το πάτωμα άνοιξε σα χαρτί και παρέσυρε
τα τρία μπροστινά καθίσματα.Όσοι σώθηκαν κάθονταν από τη μέση και πίσω.) Η άλλη σελίδα είναι του 1999 και
πρέπει να είναι από ένθετο εφημερίδας.Έχει συνέντευξη της αεροσυνοδού Μ.Βελόνια και παρουσιάζει τη δική της
άποψη.
"Τι είχε συμβεί; Ο κυβερνήτης,διαθέτοντας την εποχή εκείνη υποτυπώδη βοηθητικά συστήματα,έψαχνε να εντοπίσει
το αεροδρόμιο.Μέσα από την ομίχλη και τη δυνατή βροχή είδε κάτι φώτα και θεώρησε ότι το βρήκε.Ξεκίνησε τις
διαδικασίες προσέγγισης.Όμως ήταν τα φώτα της παραλιακής λεωφόρου.Όταν το κατάλαβε ήταν πολύ αργά επειδή
είχε ήδη κατέβει κάτω από το ύψος ασφαλείας.Στην προσπάθειά του να στρίψει το αεροπλάνο και να το σηκώσει,
ακούμπησε η ουρά του στο νερό....."
Δεν ξέρω πόσοι συμφωνούν με αυτή την άποψη,εγώ θα παρατηρήσω το εξής,επειδή ξέρω καλά την περιοχή.Γιά να
ισχύει,προϋποθέτει ότι η στροφή αυτή έγινε όταν το αεροπλάνο βρισκόταν ακόμα πάνω από το νερό.Αυτό όμως θα
μπορούσε να συμβεί μόνο πριν πλησιάσει τα "Αστέρια" της Γλυφάδας και το ακρωτήριο που βρισκόταν το ΠΙΚΠΑ.
Το αεροπλάνο όμως προσθαλασσώθηκε από την άλλη πλευρά.Αν δεχθούμε ότι έγινε στροφή,το αεροπλάνο αναγκα-
στικά έχει περάσει πάνω από ξηρά και η θεωρία της αεροσυνοδού δεν μπορεί να ισχύει.Διότι ή θα είχε συντριβεί
πάνω στην ξηρά,σύμφωνα με τον ελιγμό που περιγράφει,ή απλά θα ήταν αδύνατον να φτάσει μέχρι το σημείο που
προσθαλασσώθηκε τελικά.Μία μελέτη στον χάρτη της ΕΛΠΑ θα βοηθούσε.
"Ήταν δικό του το σφάλμα.Και δεν μας προειδοποίησε καν ότι αντιμετωπίζουμε μία δύσκολη κατάσταση.Αργότερα
έγινε δικαστήριο βέβαια και αθωώθηκε,αλλά δεν ξαναπέταξε ποτέ."
Δηλαδή ό,τι έγινε,έγινε ξαφνικά.Αφήνω έξω όλες τις δραματικές αφηγήσεις και την περιπετειώδη διάσωση και
σημειώνω την πληροφορία ότι ο κυβερνήτης δεν ξαναπέταξε ποτέ.Η γνώμη της είναι σεβαστή γιατί και πλήρωμα
ήταν και επέζησε.Επιπλέον,συνέχισε να δουλεύει στην Ολυμπιακή άλλα 24 χρόνια άρα κάτι θα ξέρει.
Έχουμε συμφωνήσει ότι δεν ευσταθεί η θεωρία ότι ο πιλότος μπέρδεψε τα φώτα της παραλιακής με τα φώτα τού
διαδρόμου.Επιπλέον γράφτηκε πρόσφατα ότι το αεροπλάνο ακολουθούσε πορεία παράλληλη με το δρόμο.Πάνω
από τη θάλασσα όμως υπάρχει σκοτάδι,κανένα σημείο αναφοράς.Πώς το εξηγείτε λοιπόν αυτό;
 
Re: OA crash το 1972

Μολις εκλεισα το τηλεφωνο . Θυμηθικα οτι ενας Θειος μου , ηταν στο δικαστηριο ( και κατεθεσε και ως μαρτυρας ) οταν εγινε η δικη του πιλοτου , και του τηλεφωνησα . ( Υπαρχει το Ονομα και το τηλεφωνο του , αλλα μονο με προσωπικο μηνυμα ) . Υπηρετουσε στην Π.Α. την εποχη του δυστυχηματος ( Μετεωρολογεια ) και συνομιλισε και με τον πιλοτο σε καποιο διαλειμμα της δικης . Αυτα ειναι τα λογια απο το στομα του πιλοτου ( εκτος και εαν ειπε ψεματα , στον φιλο , και πρωην συναδελφο του) ...... '' ΔΕΝ βλεπαμε τιποτα μπροστα μας . κατεβαιναμε VFR , γιατι μαλλον ειχαμε προβλημα με τα οργανα . Εδωσα την διακυβερνηση στον συγκυβερνητη , ελυσα την ζωνη μου , και σηκωθηκα για να δω εξω . Ενοιωσα το αεροπλανο να βουταει προς τα κατω ( ενω το ειχε ο συγκυβερνητης ) . Εβαλα τις φωνες και ξανακαθησα στο καθισμα μου , τραβωντας προς τα πισω το πηδαλειο . Ηταν ομως αργα . Επειδη τραβηξα το πηδαλειο δεν καρφωθηκαμε με την ...''μουρη'' . Επειδη δεν ειχα προλαβει να ξαναδεσω την ζωνη μου προλαβα και βγηκα εξω . Μετανοιωσα που δεν εκανα διαδικασια GO AROUND ''........ Κατα λεξη , απο το στομα του Θειου μου .
 
Re: OA crash το 1972

Eυχαριστώ,SITIATAXI! Είναι ίσως περίεργο,αλλά φτιάχνοντας θεωρίες στο μυαλό μου κάποια στιγμή φαντάστηκα
ότι μπορεί και να είχε δώσει ο πιλότος το χειριστήριο στον συγκυβερνήτη,πράγμα που δεν απαγορεύεται και για
το οποίο δεν μπορούσε να κατηγορηθεί νομικά,και ότι κάποια στιγμή,βλέποντας ότι εκείνος δεν τα κατάφερνε,
να έχασε την ψυχραιμία του και να πήρε απότομα τον έλεγχο του αεροσκάφους ο ίδιος.Σε αυτό το σημείο θα
παραθέσω κάτι ακόμα από την αφήγηση της αεροσυνοδού που το άφησα (καλώς,εκ των υστέρων,απέξω):
"Καθώς έβλεπα ότι περνούσε η ώρα και ότι κανονικά θα έπρεπε να είχαμε φθάσει,σηκώνομαι και πάω στο πιλο-
τήριο."Τι γίνεται κυβερνήτα,πότε φτάνουμε;"ρωτάω και πριν προλάβω να ολοκληρώσω βλέπω ένα φοβερό θέαμα:
Δεν φαινόταν τίποτα έξω από το αεροπλάνο,από την ομίχλη και τη δυνατή βροχή."Γύρνα στη θέση σου και δέσου"
μού απαντά εκείνος."
"Σε λίγο ανάβει η φωτεινή ένδειξη "μην καπνίζετε" και αρχίζουμε να κατεβαίνουμε.Αυτό σημαίνει ότι πάμε για
προσγείωση στα επόμενα λεπτά,οπότε σηκώνομαι να κάνω την αναγγελία.Στα μισά της φράσης μου ακούμε τον
θόρυβο.Το αεροπλάνο προσέκρουσε στη θάλασσα..."
Σα να είχαν δίκιο κάποιοι από την αρχή.Με παραξένευε όμως η αθώωση.
 
Re: OA crash το 1972

Έχω ένα τεύχος τού περιοδικού "Επίκαιρα" 27 Οκτ-2 Νοε 1972 πού έχει δισέλιδο ρεπορτάζ "Οι καταιγίδες εφιάλτης
της Ολυμπιακής" το οποίο γράφει ότι ο πιλότος,αφού συνήλθε από το σοκ,έδωσε μετά από δύο μέρες 7ωρη κατά-
θεση,στην οποία απέδωσε το ατύχημα σε τρεις λόγους:
1ον Βλάβη στα όργανα πορείας τού αεροσκάφους
2ον στην τοπική θύελλα στο Σαρωνικό και
3ον στα κενά αέρος που συνάντησε το αεροπλάνο.
Η άτρακτος έμεινε τρεις μέρες κάτω από το νερό,βρέθηκε όμως το μαύρο κουτί.
Έγραψε ο AGV στις 29 Φεβρουαρίου:"Tο ραντάρ Αθηνών είχε ενημερώσει το αεροπλάνο ότι βρισκόταν εκτός διαδρό-
μου,όμως εκείνο συνέχισε την κάθοδο με αποτέλεσμα να πέσει στην θάλασσα και να βυθιστεί σε 10 λεπτά."
Δηλαδή ενημερώθηκε αλλά δεν αντέδρασε;Γιατί δεν έκανε επανακύκλωση;Αυτά δεν είναι λίγο ασυμβίβαστα;Το αερο-
πλάνο είχε κάποια όργανα πορείας γιά να βασίζεται ο πιλότος σε αυτά.Την κρίσιμη ώρα δεν τα είχε στη διάθεσή του.
Είναι αυτό τεχνικά ή δεν είναι;Δεν είναι επίσης υπεκφυγή ότι τάχα έδωσε τα χειριστήρια στο συγκυβερνήτη,δηλαδή
σε έναν άνθρωπο ο οποίος βολικά δεν μπορούσε να μιλήσει,ούτε να κατηγορηθεί για την απότομη βύθιση,ούτε να
δώσει εξηγήσεις για το λόγο που την προκάλεσε,ούτε να επιβεβαιώσει κάτι από αυτά που συνέβησαν στο πιλοτήριο
τις κρίσιμες εκείνες στιγμές;Ότι τάχα σηκώθηκε να κοιτάξει έξω για να δεί που βρίσκεται,ενώ υποτίθεται ότι ήδη
είχε ενημερωθεί ότι ήταν εκτός πορείας για τον διάδρομο;
Ευχαριστώ τον SITIATAXI για την συμβολή του.Επικοινώνησε μαζί μου,είπαμε ωραία πράγματα και μού έλυσε απορίες.
Δεν είμαι αγνώμων.Απλά,θέλω σιγά-σιγά να καθαρίζει το μυαλό μου και να βάζω τα πράγματα στη θέση τους.
 
Re: OA crash το 1972

Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε επακριβώς τις συνθήκες που επικρατούσαν στο πιλοτήριο την κρίσιμη στιγμή.

Συμπέρασμα δικό μου είναι ότι τη στιγμή εκείνη ο ασύρματος είχε κακή λήψη λόγω και των κεραυνών που βεβαιωμένα έπεφταν στην περιοχή. Κάποια στιγμή μάλιστα αν θυμάμαι καλά η επικοινωνία με το αεροσκάφος διακόπηκε. Βέβαια, το ραντάρ είχε ειδοποιήσει τουλάχιστον δυο φορές ότι το αεροσκάφος βρισκόταν εκτός αεροδιαδρόμου.

Επίσης, κάτι που την εποχή εκείνη δεν μπορούσε να εκτιμηθεί γιατί ήταν άγνωστο, ήταν η πιθανότητα του windshear, με το πέρασμα του αεροσκάφους μέσα από τον πυρήνα της καταιγίδας που φαίνεται να βρισκόταν στο Καβούρι. Το αεροσκάφος έπεσε αμέσως μετά, όπως θα περίμενε κανείς από ένα windshear.

Σε κάθε περίπτωση πάντως όλα τα στοιχεία βρίσκονται στο αρχείο της Μονάδας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων.
Προτείνω μιαν επίσκεψη εκεί. Μόνο που θα πρέπει να υπάρχει αρκετός διαθέσιμος χρόνος γιατί τέτοιου είδους ατυχήματα έχουν συνήθως πολλούς τόμους (4-5 συνήθως).
 
Re: OA crash το 1972

Εκείνη τη "σβησμένη" δημοσίευση την εντόπισα τελικά στη σελίδα OA crash in 1976 με ημερομηνία 28 Μαρ 2009.
".....μιάς και μένω Βούλα έχω ακούσει από την μητέρα μου γιά το αεροπλάνο που έπεσε εδώ,το οποίο πριν πέσει
έβγαζε ένα χαρακτηριστικό ήχο....μού είπε ότι κατάλαβε ότι έπεφτε καθώς 10 δευτερόλεπτα πριν πέσει ακουγόταν
αυτός ο χαρακτηριστικός ήχος αεροπλάνου πού είχε πιάσει μεγάλη ταχύτητα προς τα κάτω...εκτός από τον ήχο
της πρόσκρουσης πού ήταν σα να έπεσε βόμβα".
Η μαρτυρία αυτή είναι σημαντική,πρώτον γιατί γράφτηκε σε ανύποπτο χρόνο και δεύτερον,γιατί επιβεβαιώνει την
εκδοχή του πιλότου: "Το αεροπλάνο έπεφτε...". Ευχαριστώ εκ των υστέρων,Nfeefe.Πού μένατε ακριβώς;
Ευχαριστώ AGV για την επικοινωνία.Η άποψή σου έχει ενδιαφέρον.Μού θύμισε κάτι που είχα διαβάσει σχετικά με
το δυστύχημα της Κερατέας: Ότι το λάθος του πιλότου ήταν ότι μπήκε μέσα στη (μαγνητική) θύελλα,πράγμα πού
αλλοίωσε τις ενδείξεις των οργάνων.Ίσως αυτό να εξηγεί την απόκλιση στην πορεία τού αεροπλάνου της Βούλας.
 
Re: OA crash το 1972

Γιώργος Μάναρης":2zz1g2ww said:
Ευχαριστώ AGV για την επικοινωνία.Η άποψή σου έχει ενδιαφέρον.Μού θύμισε κάτι που είχα διαβάσει σχετικά με
το δυστύχημα της Κερατέας:Ότι το λάθος τού πιλότου ήταν ότι μπήκε μέσα στη (μαγνητική) θύελλα,πράγμα πού
αλλοίωσε τις ενδείξεις των οργάνων.Ίσως αυτό να εξηγεί την απόκλιση στην πορεία του αεροπλάνου της Βούλας.

Μάλλον όχι. Οι κεραυνοί σίγουρα επηρεάζουν τα ADF, όμως υποτίθεται ότι στην περίπτωση της Βούλας προχωρούσε με VOR. Τα VOR βγήκαν υποτίθεται για να μην επηρεάζονται από τους κεραυνούς και γιαυτό αντικατέστησαν τα NDB (ADF).
Βέβαια, αν παράλληλα χρησιμοποιούσε και ADF και δεν βασιζόταν αποκλειστικά στο VOR, τότε θα αποπροσανατολιζόταν.
 
Re: OA crash το 1972

Εστειλα σήμερα το απόγευμα μήνυμα στον Nfeefe και τού ζήτησα να πάρει μέρος γιατί η συζήτηση έχει φτάσει σε
ενδιαφέρον σημείο.
Ας κάνουμε μία ανακεφαλαίωση:Αν έχει δίκιο η επιτροπή διερεύνησης ατυχημάτων,τότε αφήνει αιχμές εναντίον τού
πληρώματος πως δεν αντέδρασε παρόλο που είχε ενημερωθεί ότι βρίσκεται εκτός πορείας και είχε επιβεβαιώσει ότι
ελήφθη η προειδοποίηση.Μήπως αδυνατεί να ελέγξει ένα αεροπλάνο το οποίο δεν υπακούει; Όχι,γιατί η κάθοδος
είναι απόλυτα ομαλή,η δε πορεία απόλυτα ευθεία.Επιπλέον,δεν προκύπτει κανένα στοιχείο το οποίο να υποδηλώνει
τεχνικό πρόβλημα.Τι υπονοεί η ετυμηγορία της επιτροπής; ότι μεταθέτει την ευθύνη στο πλήρωμα και ας βρεί εκείνο
τρόπο να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα.
Ας κάνουμε μία υπόθεση:Αν η επιτροπή είχε πάρει γραμμή να μη βγάλει το αεροπλάνο του Ωνάση προβληματικό,
είχε άλλη επιλογή;Το ίδιο ισχύει και γιά το πλήρωμα.Υπήρχε τότε διαφάνεια,μεσούσης της Χούντας;
Έχουμε λοιπόν δύο εκδοχές οι οποίες κάπου έπρεπε να συναντηθούν,να συμβιβαστούν τεχνηέντως.
Τι περιθώρια είχε ο πιλότος;Τι άλλο από το να επιρρίψει εμμέσως τις ευθύνες στον συγκυβερνήτη,τη μαρτυρία τού
οποίου δεν μπορούσε κανείς πιά να επικαλεστεί,για μία απότομη απώλεια ύψους από τα 700 πόδια (200μ και κάτι)
με αποτέλεσμα τη συντριβή τού αεροπλάνου στη θάλασσα.Αυτό συνέβη μία στιγμή που ο πιλότος είχε σηκωθεί από
τη θέση του για να δεί κάτι έξω,κάτι που προβλέπεται να μπορεί να βλέπει καθιστός και δεμένος.
Μόνο που η βύθιση αυτή,αν και δεν επιβεβαιώθηκε από την κατάθεση κανενός επιβάτη,φαίνεται να επιβεβαιώνεται
από αυτήκοο μάρτυρα στο έδαφος....
 
Top