Καλησπέρα στο φόρουμ. Να καταθέσω μια πρώτη εντύπωση από τη χθεσινή μου άφιξη στο Βενιζέλος σχετικά με την Aegean. Έχω ζήσει τις καλύτερες εποχές της και θλίβομαι βλέποντας κάποιες αδυναμίες και ελλείψεις. Συγκεκριμένα:
1. Περίμενα να δω ενοποιημένη εικόνα στο λογότυπο των αεροσκαφών. Απεναντίας ένα μέρος του στόλου ήταν με το παλιό και ένα άλλο με το καινούριο. Αυτό είναι προβληματικό για πολλούς λόγους. Πρώτον, ίσως να προκληθούν ανησυχίες στους επιβάτες και τους εμπορικούς συνεργάτες. Η ανομοιογένεια στην εξωτερική εμφάνιση του στόλου διχάζει και για κάποιους αντικατοπτρίζει το επίπεδο ασφάλειας μιας πτήσης.
Δεύτερον, σηματοδοτεί ενδεχομένως ότι δεν υπάρχει ενιαία γραμμή στην εταιρία, οπότε είναι δύσκολο να βρεθούν τόσο πελάτες όσο και συνεργαζόμενοι για μακροπρόθεσμη σχέση.
Τρίτον, για τους πιο έμπειρους, δείχνει ότι πιθανώς χρησιμοποιούνται πολλά νοικιασμένα από άλλες εταιρίες, ενώ ο επιβάτης συνήθως όταν αγοράζει Aegean θέλει και να πετάξει Aegean.
Ίσως οι μέτοχοι δεν έχουν ακόμα αποφασίσει ή δε συμφωνούν πλήρως όσον αφορά στο ποιο λογότυπο να κρατήσουν. Προσωπικά θέλω την ανανέωση που εκπέμπει το νέο σήμα, αλλά γνώρισα και εκτίμησα την Aegean ως αερομεταφορέα με το παλιό, διακριτικό, απλό, αλλά πολύ επαγγελματικό και φερέγγυο σήμα. Μερικοί έχουμε δυσκολία στην αποδοχή αλλαγών.
Ίσως επιλέξουν, όπως και άλλες αεροπορικές που έχουν μακρά παράδοση, να κρατήσουν λίγα αεροπλάνα με το ρετρό σήμα για συναισθηματικούς λόγους. Έχει και αυτό την αξία του. Σίγουρα όμως η Aegean που κοιτάει μπροστά, στο μέλλον της, πρέπει να επιδιώκει την ανανέωση και προσαρμογή στα νέα δεδομένα. Είναι ζήτημα επιβίωσης. Αυτό δε θα κριθεί φυσικά αποκλειστικά από την εξωτερική της εμφάνιση, αλλά και από το πνεύμα που επικρατεί γενικότερα. Γίνονται συσκέψεις για μια σαφή πορεία τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα; επικοινωνείται αποτελεσματικά, κατανοητά και αξιόπιστα προς το επιβατικό κοινό και μείζονες συνεργάτες η πορεία, οι στόχοι και οι αξίες της εταιρίας ώστε οι επόμενες συμφωνίες να είναι πιο σταθερές, αποδοτικές και επιτυχημένες;
2. Το καλό είναι ότι η Aegean φαίνεται ότι παρά τον σκληρό ανταγωνισμό διατηρεί ένα καλό και αξιοπρεπές μερίδιο αγοράς, τουλάχιστον στην Αθήνα. Ωστόσο για να διατηρηθεί αυτή η θέση χρειάζεται περισσότερη τόλμη, ίσως να βγει από το καβούκι και το συντηρητισμό και να κάνει μια πιο δυναμική εμφάνιση - όχι για το θεαθήναι, αλλά για να πείσει πρώτα από όλα τον εαυτό της και τους πελάτες/συνεργάτες της. Το προσωπικό εξακολουθεί να τη στηρίζει ή χρειάζεται "ψήφο εμπιστοσύνης";
Η κληρονομιά της, ένα πολύ καλό όνομα σε ευρωπαϊκό αν όχι και παγκόσμιο επίπεδο, δεν αποτελεί εγγύηση για την επιτυχία, είναι όμως μια πολύ καλή βάση. Το ερώτημα λοιπόν πρώτα από όλα είναι τι θέλουμε να την κάνουμε. Αν σκοπός είναι να διατηρηθεί σε αυτό το μέγεθος και να αναπτυχθεί, πρέπει να μπει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και να παρακολουθείται συστηματικά η πρόοδος. Πιστεύω ότι το τελευταίο πρόβλημα που έχει είναι η χρηματοδότηση. Περισσότερο είναι η προσκόλληση σε παλιά δεδομένα που κάνουν πιο δυσκίνητη τη διοίκηση. Υπάρχουν ακόμα μέλη της πρώην ΟΑ που ίσως δυσκολεύονται να προσαρμοστούν σε νέες συνθήκες αγοράς και εργασίας. Ενδεχομένως η ενδοεταιρική επικοινωνία να είναι προβληματική ή ελλιπής. Υπάρχει επαρκής εμπιστοσύνη στα πρόσωπα που έχουν αναλάβει θέσεις ευθύνης;
3. Η νεότερη ιστορία της Aegean δυστυχώς έχει να επιδείξει αρκετές χαμένες ευκαιρίες. Η παραγγελία νέων regional αεροσκαφών θα έπρεπε να έχει γίνει πριν δέκα χρόνια, όχι να το συζητάμε ακόμα σήμερα. Το long haul operation ουσιαστικά έχει τη συγκατάθεση όλων, όμως όλοι φοβούνται. Γιατί; οι σχέσεις με κατασκευαστές αεροσκαφών είναι άριστες, η χρηματοδότηση σχεδόν βέβαιη, έμπειρο προσωπικό υπάρχει, αρκεί να το βρεις, και το παραμυθάκι με την "κακιά μητριά Lufthansa" έχει λήξει. Δε γνωρίζω καμία μητέρα, ούτε καν μητριά, που να θέλει το κακό του παιδιού. Όταν κάποιος είναι αυστηρός μαζί σου δεν είναι απαραίτητα κακός. Το όχι μπορεί να σημαίνει όχι τώρα. Όπως δεν αφήνουμε ένα δεκάχρονο να οδηγήσει αυτοκίνητο. Μια καλή έρευνα αγοράς χρειάζεται, καθώς και αξιόπιστους, δοκιμασμένους συνεργάτες. Μετά ξανά προς τη δόξα τραβά. Απλά βάλτε πλάνο, οργανώστε το, επικοινωνήστε το προς κάθε ενδιαφερόμενο και προχωρήστε. Υπάρχουν πολλοί σύμβουλοι και εσωτερικά και από τα μέλη της συμμαχίας, που μπορεί μεν να περνάει κρίση, αλλά προσαρμόζεται.
Έγραψα παρά πολλά, συγνώμη, αν έπρεπε να συνοψίσω σε μια φράση θα ήταν να μπει ένα συγκεκριμένο σχέδιο, για παράδειγμα πενταετίας, και να γίνει πιο συγκεκριμένος ο στόχος/οι στόχοι. Επίσης, να ξεπεραστούν οι αμφιβολίες και ανασφάλειες.