Γενικές (αεροπορικές) απορίες !!!

  • Thread starter Thread starter gioannis
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας
Η απάντηση του gonso πραγματικά με εξέπληξε. Περίμενα ένα επίπεδο επαγγελματισμού από τις αεροπορικές εταιρίες, αλλά φανταζόμουν πως στο βωμό του χρήματος κ του παραπάνω χρήματος, θα γίνονται κάποια "σκόντα" όσον αφορά την συντήρηση των πληρωμάτων. Αντίθετα μαθαίνω πως υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες κ πρότυπα και μάλιστα ιδιαίτερα αυστηρά και απαιτητικά, κάτι που με κάνει ιδιαίτερα ευτυχή και μου δίνει ένα επιπλέον αίσθημα ασφάλειας όταν ταξιδεύω ως επιβάτης.
Σας ευχαριστώ όλους για τις απαντήσεις σας και ιδιαίτερα τον gonso. :great:
 
Έψαξα αλλά δεν βρήκα κάτι μέσα στο forum, και, αν και ταξιδεύω 27 χρόνια με αεροπλάνο (όσο είμαι δηλαδή :D ), έχω την εξής χαζή απορία: Ο αέρας στην καμπίνα των επιβατών ανανεώνεται ή ανακυκλώνεται κατά τη διάρκεια της πτήσης; Και αν είναι το 2ο πόσο "υγιεινή" είναι μια πολύωρη πτήση;
 
dImItrIs ο αέρας ανακυκλώνεται! Δεν ανανεώνεται. Οπότε καταλαβαίνεις πως δεν είναι και τόσο υγιεινή η πτήση.
Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό πως τα πληρώματα καμπίνας αλλά και οι χειριστές έχουν αρκετά συχνά απλά συμπτώματα
μόλυνσης του ανώτερου αναπνευστικού (καταρροή, πονόλαιμο κ.α.)!
 
d|m|tr|s":ezavfnji said:
Έψαξα αλλά δεν βρήκα κάτι μέσα στο forum, και, αν και ταξιδεύω 27 χρόνια με αεροπλάνο (όσο είμαι δηλαδή :D ), έχω την εξής χαζή απορία: Ο αέρας στην καμπίνα των επιβατών ανανεώνεται ή ανακυκλώνεται κατά τη διάρκεια της πτήσης; Και αν είναι το 2ο πόσο "υγιεινή" είναι μια πολύωρη πτήση;

Στα (τουλάχιστον μοντέρνα) αεροσκάφη η ατμόσφαιρα στο εσωτερικό τους από κάποιο υψόμετρο και πάνω συμπιέζεται/γίνεται pressurized. Αυτό επιτυγχάνεται με την είσοδο εξωτερικού αέρα που έχει συμπιεστεί στους κινητήρες και έρχεται ως bleed air.
Επειδή βεβαίως αυτός ο αέρας έχει υψηλή θερμοκρασία λόγω συμπίεσης κυρίως, ψύχεται με διάφορους τρόπους και εισέρχεται τελικά στο χώρο της καμπίνας στην επιθυμητή θερμοκρασία.
Η ρύθμιση της πίεσης του αέρα στο εσωτερικό γίνεται με βαλβίδες εξόδου (outflow valves) που ανοίγουν και κλείνουν όπως χρειάζεται, επιτρέποντας την έξοδο του αέρα εκτός καμπίνας.

Υπάρχει δηλαδή μια συνεχής είσοδος αέρα απ' έξω και έξοδος από τη βαλβίδα ανάλογα με τις ανάγκες συμπίεσης της καμπίνας. Αναλόγως του μεγέθους του α/φ όλος ο όγκος του άερα στο εσωτερικό μπορεί να έχει αντικατασταθεί με φρέσκο από 20 δευτερόλεπτα έως κάθε 1 ή 2 λεπτά.

Κατά συνέπεια παρέχεται συνεχώς φρέσκια ποσότητα αέρα (προερχόμενη από το εξωτερικό του αεροπλάνου) στην καμπίνα των επιβατών.
Μια κοινή παρανόηση είναι οτι ο αέρας σε μεγάλα υψόμετρα έχει διαφορετικό ποσοστό οξυγόνου. Αυτό δεν ισχύει καθώς το οξυγόνο βρίσκεται σε σταθερή αναλογία (~21%) και σε χαμηλό και σε υψηλό επίπεδο πτήσης, αλλά έχει διαφορετική πυκνότητα.

Καθώς τα αεροσκάφη ανεβαίνουν σε υψόμετρο, ο αέρας γίνεται όλο και αραιότερος και βρίσκεται σε κατάσταση χαμηλότερης πίεσης. Για το λόγο αυτό, προκειμένου οι πνεύμονές μας να μπορούν να απορροφήσουν το οξυγόνο πρέπει να συμπιέζουμε τεχνητά τον αέρα εντός της καμπίνας όπως περιγράφηκε παραπάνω.

Γενικά η ποιότητα του αέρα στο αεροσκάφος θεωρητικά είναι καλή δεδομένου οτι έχει λιγότερη μόλυνση στα υψηλότερα στρώμματα της ατμόσφαιρας, αλλά είναι πολύ ξηρότερη (σχεδόν 0% σχετική υγρασία) που έχει επιπτώσεις στο αναπνευστικό σύστημα.
 
Εν πτήση, η outflow valve είναι σχεδόν κλειστή ώστε να επιτυγχάνεται διατήρηση της πίεσης στα προκαθορισμένα, απαραίτητα για την επιβίωση, επίπεδα!
Ο αέρας που εξέρχεται στην καμπίνα από το air conditioning του αεροσκάφους, είναι ένα μείγμα αέρα προερχόμενου από τα packs και ανακυκλωμένου αέρα από την καμπίνα! Το ποσοστό φρέσκου αέρα είναι μικρό και λόγω της ανάμειξης που υφίσταται, τον κάνει "ολίγον" ανθυγιεινό...
 
Το όλο θέμα με τον αέρα, μου φαίνεται κάπως παράδοξο. Προσωπικά, χωρίς να ξέρω καθόλου το εν λόγω σύστημα, τείνω να συμφωνήσω με την απάντηση του nikos_k, καθότι μου φαίνεται αρκετά δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να μπορείς να συντηρείς πίεση καμπίνας σε ανεκτά επίπεδα πετώντας στα 30++ χιλ. πόδια, ενώ έχεις την outflow valve ανοιχτή. Παρόλο που όπως λέει ο dimgr η περιεκτικότητα του αέρα σε οξυγόνο είναι η ίδια, ανεξαρτήτως ύψους, για να διατηρήσεις σταθερή πίεση σε ενδιαφέρει η πυκνότητα, η οποία σε αυτό το ύψος είναι πολύ πολύ χαμηλή, καθιστώντας την προσπάθεια σχεδόν ανέφικτη. (γνώμη μου).

Από την άλλη όμως, τι γίνεται σε ένα υπερατλαντικό ταξίδι? Μιλάμε για 300+ άτομα σε έναν - έστω και σχετικά - περιορισμένο χώρο, για 12 και πλέον ώρες. Αν ο αέρας ανακυκλώνεται, τα συστατικά του πως γίνονται επαρκή για ανθρώπινη κατανάλωση? Σε τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, εκτός από την κατανάλωση οξυγόνου η οποία μπορεί να αντιμετωπιστεί αν ο αέρας καμπίνας εμπλουτίζεται με οξυγόνο από κάποιες φιάλες (δεν ξέρω αν ισχύει κάτι τέτοιο), αλλά και πάλι ο αέρας που εκπνέουμε έχει αρκετά μεγάλα ποσοστά διοξειδίου του άνθρακα και άλλων βλαβερών ουσιών. Υπάρχουν φίλτρα που κάνουν τον αέρα αυτό "καταναλώσιμο"?
 
vassdel":3v9hbixk said:
Το όλο θέμα με τον αέρα, μου φαίνεται κάπως παράδοξο. Προσωπικά, χωρίς να ξέρω καθόλου το εν λόγω σύστημα, τείνω να συμφωνήσω με την απάντηση του nikos_k, καθότι μου φαίνεται αρκετά δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να μπορείς να συντηρείς πίεση καμπίνας σε ανεκτά επίπεδα πετώντας στα 30++ χιλ. πόδια, ενώ έχεις την outflow valve ανοιχτή. Παρόλο που όπως λέει ο dimgr η περιεκτικότητα του αέρα σε οξυγόνο είναι η ίδια, ανεξαρτήτως ύψους, για να διατηρήσεις σταθερή πίεση σε ενδιαφέρει η πυκνότητα, η οποία σε αυτό το ύψος είναι πολύ πολύ χαμηλή, καθιστώντας την προσπάθεια σχεδόν ανέφικτη. (γνώμη μου).

Η outflow valve δεν είναι σταθερά ανοικτή. Ανοίγει και κλείνει περιοδικά, αυτόματα, ώστε να ρυθμίζεται η πίεση στο επίπεδο που πρέπει. Θα προσπαθείσω να στείλω κάποια links με τη σχετική βιβλιογραφία αργότερα.

Εμπλουτισμός τεχνητά με οξυγόνο δε γνωρίζω να γίνεται με κάποιο τρόπο. Γνωρίζω οτι πολλά μοντέρνα α/φ έχουν σύστημα προστασίας/εξουδετέρωσης του όζοντος που υπάρχει στα άνω στρώμματα της ατμόσφαιρας. (Που σαι Φικιώρη!!)
Η outflow valve δεν είναι σταθερά ανοικτή. Ανοίγει και κλείνει περιοδικά, αυτόματα, ώστε να ρυθμίζεται η πίεση στο επίπεδο που πρέπει. Θα προσπαθείσω να στείλω κάποια links με τη σχετική βιβλιογραφία αργότερα.

Εδώ έχουμε μερικά links για μελέτη του pressurization system στα 737:

http://www.b737.org.uk/pressurisation.htm

και εδώ για A320:

http://www.smartcockpit.com/pdf/plane/a ... tems/0026/
 
Νομίζω ότι δύο λέξεις έχουν μπερδέψει όλη την κουβέντα. Η outflow valve, δεν είναι ή ανοικτή ή κλειστή. Μία "πόρτα" είναι που απελευθερώνει τον αέρα. Η πόρτα αυτή, δεν έχει καμμία διαφορά από μιά πόρτα κατάξυψης. Από το τελείως ανοικτή μέχρι το τελείως κλειστή, έχει χιλιάδες πιθανές γωνίες.

Αν η πόρτα ήταν τελείως κλειστή, και λαμβάνοντας ώς δεδομένο ότι το αεροπλάνο είναι 99% αεροστεγές (από μέσα πρός τα έξω), τότε το αεροπλάνο θα έσκαγε σαν μπαλόνι. Όλος ο αέρας που μπάινει μέσα, δεν μπορεί να μένει όλος μέσα , μετά από πολύωρο "φούσκωμα".

Σε γενικές γραμμές, κατά την πτήση σε μεγάλο ύψος, και με τους κινητήρες σε 80-90%, η πόρτα είναι "σκαστή", που λένε, αλλά ψιλο-αλλάζει θέση, ανάλογα με το πόσο αέρα ρίχνουν μέσα στην καμπίνα οι κινητήρες (δηλαδή πόσες στροφές έχουν). Αν πχ κατά την πτήση στα 37000 πόδια, το αεροπλάνο χάσει ένα κινητήρα, η outflow valve αμέσως θα κλείσει λόγο της μείωσης του αέρα που μπαίνει στο αεροπλάνο και της πτώσης της πίεσης.

Ο απλούστερος τρόπος για να εξομειώσει κάποιος τον τρόπο λειτουργείας, είναι ένα μπαλόνι. Αν του βάλουμε ένα πιεσόμετρο και πούμε ότι πρέπει να διατηρήσουμε 8psi φουσκώνοντάς το συνεχώς. Κάνουμε μία μικρή τρυπούλα στην άλλη άκρη του μπαλονιου. Η τρυπούλα είναι βέβαια σταθερού διαμετρήματος. Ενώ η αναπνοή μας, θα μεταβάλεται όσο θέλουμε για να κρατήσουμε τα 8psi. Ε, στο αεροπλάνο, αυτό είναι δύσκολο. Δεν μπορείς να ελέγξεις εύκολα το πόσο αέρας θα μπαίνει μέσα. Μπορείς όμως να ελέγχεις το μέγεθος της τρυπούλας, για να κρατήσεις τα 8psi.

Σε τελική ανάλυση, ο αέρας που αναπνέουμε στο αεροπλάνο, είναι μερικώς φρέσκος και μερικώς ανακυκλούμενος. Αν δεν υπήρχε ανακύκλωση του αέρα, οι κινητήρες θα έπρεπε να δουλεύουν σε περισσότερες στροφες (πιό πολύ καύσιμο), για να καλυψουν την ώση που χρειάζεται το αεροπλάνο για να πετάει όπως πρέπει, και που θα χανόταν από την αιμοραγία αέρα για την καμπίνα.
 
Δεν ξέρω αν εκφράζω την απορία μου στο σωστό thread ή αν έχει απαντηθεί κάπου αλλού, αλλά μήπως θα μπορούσε κάποιος να μου πεί τι είναι το Flight Dispatch?
 
Λίγες εταιρίες χρησιμοποιούν flight dispatcher, ανάμεσά τους φαίνεται θα είναι και η Athens.
Η δουλειά του dispatcher, ανάμεσα σε άλλα θα είναι να:
:arrow: Καταθέτει σχέδια πτήσεως.
:arrow: Ελέγχει τη θέση των αεροσκαφών αλλά και των μέσων της εταιρίας (π.χ. ground handling μηχανήματα, κατάσταση, βλάβες, κλπ)
:arrow: Ελέγχει διαθεσιμότητες αεροσκαφών, scheduled maintenances, failures κλπ, σε συνεργασία φυσικά με μηχανικούς και άλλους.

Σε γενικές γραμμές, είναι κάτι σαν οργανωτής όσον αφορά τα θέματα εδάφους, logistics των πτήσεων, αλλά και των πτήσεων αυτών καθαυτών σε συνεργασία με τους εκάστοτε κυβερνήτες. Δουλειά υπεύθυνη και ενδιαφέρουσα, αλλά το πτυχίο που ζητούν οι Αθηναϊκές δεν ξέρω από που το παίρνεις.
 
Top