Πτώχευσε η Ολυμπιακή;
Τι κρύβει το εξοντωτικό πρόστιμο της Ε.Ε.
Η Κομισιόν αποφάσισε την παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο προτείνοντας την επιβολή ενός εφάπαξ προστίμου ύψους περίπου 5.300.000 ευρώ, καθώς και μιας ημερήσιας χρηματικής ποινής ύψους 50.000 ευρώ για όσο καιρό η Αθήνα δεν συμμορφώνεται προς την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.
Αιτία της παραπομπής είναι το ότι η χώρα μας δεν έχει συμμορφωθεί με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου από τον Μάιο του 2005 με την οποία επεβάλλετο στην Ολυμπιακή Αεροπορία η επιστροφή στο Ελληνικό Δημόσιο παρανόμως, κατά την Ε.Ε., ληφθεισών κατά την περίοδο 1998-2002 κρατικών ενισχύσεων ύψους 161 εκατ. ευρώ.
Ας σημειωθεί ότι με βάση τον κανονισμό της Ε.Ε. τα εξοντωτικά αυτά πρόστιμα δεν μπορούν να επιβληθούν για περιπτώσεις παραβίασης των κανόνων κρατικής επιχορήγησης στις αερομεταφορές αλλά μόνο σε περιπτώσεις παραβίασης κανόνων που αφορούν την προστασία της δημόσιας υγείας και ασφάλειας.
Όπως αναφέρω και στο βιβλίο μου «Η Αλήθεια πίσω από την κρίση στην Ο.Α.» Εκδόσεις Παπαζήση Αθήνα 2006:
1) Το δικαίωμα παρέμβασης της Ε.Ε. στα εσωτερικά της Ολυμπιακής το έδωσαν οι κυβερνήσεις του 1993 και 1994 όταν παρέπεμψαν την Ο.Α. στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ως πτωχευμένη και συνεπώς χρήζουσα κρατικής βοήθειας η οποία είναι απαγορευμένη σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ένωσης.
2) Όμως στο πρόγραμμα που υπέβαλαν και οι δύο κυβερνήσεις αναφερόταν ότι τα χρέη του κράτους προς την Ο.Α. ήσαν τότε υπερδιπλάσια των λογιστικών της ελλειμμάτων.
3) Σύμφωνα με την αξιολόγηση της Ένωσης, που αναφέρεται στο πρόγραμμα εξυγίανσης της Ο.Α. που η ίδια ενέκρινε το 1994, τα ελλείμματά της είχαν τεχνητά προσαυξηθεί από το κράτος κατά 82% με πρόστιμα και τόκους.
4) Αιτίες των χρεών του κράτους προς την εταιρεία ήταν η υποχρέωσή της από το κράτος-αποκλειστικό της μέτοχο να υλοποιεί κρατικές πολιτικές καταβάλλοντας η ίδια το κόστος υλοποίησής τους.
5) Από το 1995 το κράτος συνέχισε να επιβαρύνει τη λειτουργία της Ο.Α. με το κόστος υλοποίησης των πολιτικών του παρά τη ρητή απαγόρευση του προγράμματος εξυγίανσης που είχε εγκρίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση τον Οκτώβριο 1994.
6) Σε επιστολή της σε Έλληνα ευρωβουλευτή στις 15-1-2003 η επίτροπος κ. Παλάθιο, προκάτοχος του κ. Μπαρό, αναγνώριζε την ύπαρξη τεράστιων χρεών του κράτους-μετόχου προς την Ο.Α.
7) Συνεπώς η Ολυμπιακή δεν ευρίσκετο υπό πτώχευση αλλά ήτο μία υγιέστατη επιχείρηση παρά τις λαθεμένες πολιτικές επιλογές που εφήρμοσε ο μέτοχος και την κακοδιαχείριση των υποθέσεών της από την εταιρική ιεραρχία (ομιλίες του Πρωθυπουργού και του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης στη ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο του 2005.
Ως αιτία της παραπομπής της Ολυμπιακής από τις ελληνικές κυβερνήσεις ως πτωχευμένης, εκτιμάται ότι είναι η προσπάθειά τους να απαλλαγούν από τον εθνικό αερομεταφορέα χωρίς να επωμισθούν το πολιτικό κόστος από τις κοινωνικές αντιδράσεις. Υπενθυμίζουμε ότι δύο δημοσκοπήσεις τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του 2005 έδειξαν ότι μετά την τηλεοπτική ενημέρωση της ελληνικής κοινής γνώμης για τα πραγματικά αίτια της κρίσης στην Ο.Α. το 75% στηρίζει την ύπαρξη του εθνικού αερομεταφορέα.
Από την πλευρά της η Ένωση συνειδητά θεωρεί την Ολυμπιακή Αεροπορία ως πτωχευμένη και της συμπεριφέρεται σαν τέτοια, παρ' όλο ότι γνωρίζει την περί του αντιθέτου αλήθεια, διότι πολιτική της είναι η μείωση του αριθμού των 25 αερομεταφορέων της σε τρεις.
Επισημαίνεται ότι τον Ιανουάριο του 2006 η τότε διοίκηση της εταιρείας ήταν η μοναδική από τις 43 διοικήσεις της η οποία, τουλάχιστον με την ανοχή του υπουργείου Μεταφορών, διεκδίκησε δικαστικά την επιστροφή από το κράτος τμήματος των χρεών του ύψους 850 εκατ. ευρώ. όταν η Κομισιόν ζητά να επιστραφούν 540 εκατ. ευρώ.
Δημοσιογραφικές πληροφορίες αναφέρουν ότι η Ολυμπιακή έχει κερδίσει και τις τέσσερις αγωγές, γεγονός που δεν είναι δυνατόν να αγνοεί ο κ. Μπαρό.
Η προσπάθεια του κ. Μπαρό για εξόντωση της Ο.Α. μέσω των προστίμων εν γνώσει του ότι δεν υφίσταται καμία παραβίαση του κοινοτικού δικαίου από την Ο.Α. θα έχει ως αποτέλεσμα την κατάργηση του υφισταμένου ανταγωνισμού Ολυμπιακής - Aegean και τη δημιουργία στην Ελλάδα ιδιωτικού μονοπωλίου.
Και όμως ο κ. Μπαρό είναι εντεταλμένος για την προστασία του ανταγωνισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ο μέτοχος τον τελευταίο χρόνο παραπαίει μεταξύ κλεισίματος ή ιδιωτικοποίησης της εταιρείας και συνέχισης της λειτουργίας της μέχρι τις επόμενες πολιτικές εκλογές (ομιλία του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο του 2006).
Καμία αναφορά όμως δεν γίνεται για εξυγίανση και ανταγωνιστική ανάπτυξη του εθνικού αερομεταφορέα, με εξαίρεση την υπογραφή τον Ιούλιο του 2006 από τον υπουργό Μεταφορών διακρατικής συμφωνίας με την Κίνα για άνοιγμα με την Ολυμπιακή γραμμής προς Χονγκ-Κονγκ και Πεκίνο.
Όλο αυτό το διάστημα η Ο.Α. συνέχισε να χρησιμοποιείται από τον μέτοχο για την άσκηση εξωτερικής του πολιτικής (μεταφορές σε εμπόλεμες ζώνες όπως το Αφγανιστάν, τον Λίβανο κ.λπ.) όπου κανείς ιδιώτης δεν διακινδυνεύει την ακεραιότητα των αεροσκαφών του.
Ο Ιωάννης Σ. Λαϊνός είναι Ph.D. στη Διοίκηση και Οικονομία Εναέριων Μεταφορών
ΤΑ ΝΕΑ, 9/11/2006
Τι κρύβει το εξοντωτικό πρόστιμο της Ε.Ε.
Η Κομισιόν αποφάσισε την παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο προτείνοντας την επιβολή ενός εφάπαξ προστίμου ύψους περίπου 5.300.000 ευρώ, καθώς και μιας ημερήσιας χρηματικής ποινής ύψους 50.000 ευρώ για όσο καιρό η Αθήνα δεν συμμορφώνεται προς την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.
Αιτία της παραπομπής είναι το ότι η χώρα μας δεν έχει συμμορφωθεί με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου από τον Μάιο του 2005 με την οποία επεβάλλετο στην Ολυμπιακή Αεροπορία η επιστροφή στο Ελληνικό Δημόσιο παρανόμως, κατά την Ε.Ε., ληφθεισών κατά την περίοδο 1998-2002 κρατικών ενισχύσεων ύψους 161 εκατ. ευρώ.
Ας σημειωθεί ότι με βάση τον κανονισμό της Ε.Ε. τα εξοντωτικά αυτά πρόστιμα δεν μπορούν να επιβληθούν για περιπτώσεις παραβίασης των κανόνων κρατικής επιχορήγησης στις αερομεταφορές αλλά μόνο σε περιπτώσεις παραβίασης κανόνων που αφορούν την προστασία της δημόσιας υγείας και ασφάλειας.
Όπως αναφέρω και στο βιβλίο μου «Η Αλήθεια πίσω από την κρίση στην Ο.Α.» Εκδόσεις Παπαζήση Αθήνα 2006:
1) Το δικαίωμα παρέμβασης της Ε.Ε. στα εσωτερικά της Ολυμπιακής το έδωσαν οι κυβερνήσεις του 1993 και 1994 όταν παρέπεμψαν την Ο.Α. στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ως πτωχευμένη και συνεπώς χρήζουσα κρατικής βοήθειας η οποία είναι απαγορευμένη σύμφωνα με τους κανονισμούς της Ένωσης.
2) Όμως στο πρόγραμμα που υπέβαλαν και οι δύο κυβερνήσεις αναφερόταν ότι τα χρέη του κράτους προς την Ο.Α. ήσαν τότε υπερδιπλάσια των λογιστικών της ελλειμμάτων.
3) Σύμφωνα με την αξιολόγηση της Ένωσης, που αναφέρεται στο πρόγραμμα εξυγίανσης της Ο.Α. που η ίδια ενέκρινε το 1994, τα ελλείμματά της είχαν τεχνητά προσαυξηθεί από το κράτος κατά 82% με πρόστιμα και τόκους.
4) Αιτίες των χρεών του κράτους προς την εταιρεία ήταν η υποχρέωσή της από το κράτος-αποκλειστικό της μέτοχο να υλοποιεί κρατικές πολιτικές καταβάλλοντας η ίδια το κόστος υλοποίησής τους.
5) Από το 1995 το κράτος συνέχισε να επιβαρύνει τη λειτουργία της Ο.Α. με το κόστος υλοποίησης των πολιτικών του παρά τη ρητή απαγόρευση του προγράμματος εξυγίανσης που είχε εγκρίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση τον Οκτώβριο 1994.
6) Σε επιστολή της σε Έλληνα ευρωβουλευτή στις 15-1-2003 η επίτροπος κ. Παλάθιο, προκάτοχος του κ. Μπαρό, αναγνώριζε την ύπαρξη τεράστιων χρεών του κράτους-μετόχου προς την Ο.Α.
7) Συνεπώς η Ολυμπιακή δεν ευρίσκετο υπό πτώχευση αλλά ήτο μία υγιέστατη επιχείρηση παρά τις λαθεμένες πολιτικές επιλογές που εφήρμοσε ο μέτοχος και την κακοδιαχείριση των υποθέσεών της από την εταιρική ιεραρχία (ομιλίες του Πρωθυπουργού και του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης στη ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο του 2005.
Ως αιτία της παραπομπής της Ολυμπιακής από τις ελληνικές κυβερνήσεις ως πτωχευμένης, εκτιμάται ότι είναι η προσπάθειά τους να απαλλαγούν από τον εθνικό αερομεταφορέα χωρίς να επωμισθούν το πολιτικό κόστος από τις κοινωνικές αντιδράσεις. Υπενθυμίζουμε ότι δύο δημοσκοπήσεις τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του 2005 έδειξαν ότι μετά την τηλεοπτική ενημέρωση της ελληνικής κοινής γνώμης για τα πραγματικά αίτια της κρίσης στην Ο.Α. το 75% στηρίζει την ύπαρξη του εθνικού αερομεταφορέα.
Από την πλευρά της η Ένωση συνειδητά θεωρεί την Ολυμπιακή Αεροπορία ως πτωχευμένη και της συμπεριφέρεται σαν τέτοια, παρ' όλο ότι γνωρίζει την περί του αντιθέτου αλήθεια, διότι πολιτική της είναι η μείωση του αριθμού των 25 αερομεταφορέων της σε τρεις.
Επισημαίνεται ότι τον Ιανουάριο του 2006 η τότε διοίκηση της εταιρείας ήταν η μοναδική από τις 43 διοικήσεις της η οποία, τουλάχιστον με την ανοχή του υπουργείου Μεταφορών, διεκδίκησε δικαστικά την επιστροφή από το κράτος τμήματος των χρεών του ύψους 850 εκατ. ευρώ. όταν η Κομισιόν ζητά να επιστραφούν 540 εκατ. ευρώ.
Δημοσιογραφικές πληροφορίες αναφέρουν ότι η Ολυμπιακή έχει κερδίσει και τις τέσσερις αγωγές, γεγονός που δεν είναι δυνατόν να αγνοεί ο κ. Μπαρό.
Η προσπάθεια του κ. Μπαρό για εξόντωση της Ο.Α. μέσω των προστίμων εν γνώσει του ότι δεν υφίσταται καμία παραβίαση του κοινοτικού δικαίου από την Ο.Α. θα έχει ως αποτέλεσμα την κατάργηση του υφισταμένου ανταγωνισμού Ολυμπιακής - Aegean και τη δημιουργία στην Ελλάδα ιδιωτικού μονοπωλίου.
Και όμως ο κ. Μπαρό είναι εντεταλμένος για την προστασία του ανταγωνισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ο μέτοχος τον τελευταίο χρόνο παραπαίει μεταξύ κλεισίματος ή ιδιωτικοποίησης της εταιρείας και συνέχισης της λειτουργίας της μέχρι τις επόμενες πολιτικές εκλογές (ομιλία του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο του 2006).
Καμία αναφορά όμως δεν γίνεται για εξυγίανση και ανταγωνιστική ανάπτυξη του εθνικού αερομεταφορέα, με εξαίρεση την υπογραφή τον Ιούλιο του 2006 από τον υπουργό Μεταφορών διακρατικής συμφωνίας με την Κίνα για άνοιγμα με την Ολυμπιακή γραμμής προς Χονγκ-Κονγκ και Πεκίνο.
Όλο αυτό το διάστημα η Ο.Α. συνέχισε να χρησιμοποιείται από τον μέτοχο για την άσκηση εξωτερικής του πολιτικής (μεταφορές σε εμπόλεμες ζώνες όπως το Αφγανιστάν, τον Λίβανο κ.λπ.) όπου κανείς ιδιώτης δεν διακινδυνεύει την ακεραιότητα των αεροσκαφών του.
Ο Ιωάννης Σ. Λαϊνός είναι Ph.D. στη Διοίκηση και Οικονομία Εναέριων Μεταφορών
ΤΑ ΝΕΑ, 9/11/2006